Програм неге и васпитања деце узраста до три године
Задатке неге, васпитно-образовног рада са децом до 3 године реализују медицинске сестре-васпитачи и васпитачи, на основу Правилника о општим основама предшколскогпрограма за узраст до 3 године.
Основни задаци односе се на:
– очување и унапређивање здравља деце (превентивна здравствена заштита);
– неговање, подстицање и оплемењивање спонтаног развоја детета;
– уважавање специфичности израста и индивидуалних потреба детета;
– стварање повољне социјално-емотивне климе, структуирање васпитнесредине којазадовољава и мотивише дете;
– у периоду адаптације планирање активности које детету омогућавају лакши боравак инавикавање на групу деце и особља;
– посебно неговање индивидуалног контакта кроз јединствен утицај неге и васпитнограда и постепено прерастање у групне (заједничке) облике рада;
– обезбеђивањездравствено-хигијенских услова.
У оквиру васпитног утицаја и развијања појединих својстава личности, планирају сепосебни задаци:
– физичко – сензорног развоја;
– емоционално-социјалног развоја
– сазнајног развоја.
Сви ти задаци се планирају и реализују у оквиру сваке васпитне групе о чему се водипедагошка документација.Планови, реализација, важни подаци уносе се у радну књигу која садржи:
– запажања о васпитној групи (појединцу);
– план неге, здравствене заштите, васпитног рада у току месеца;
– реализација неге васпитног рада у току недеље;
– сарадња са породицом;
– стручно усавршавање.
Поред програма неге и васпитног рада, медицинске сестре у свом раду руководе сеприручником “Корак по корак” – васпитање деце до три године, „Активности намењене деци узраста до три године“. Садржајприручника помаже им дапланирају месечни рад, свакодневне активности, сарадњу, уређење и структуирање средине, праћење развоја детета, сагледавање ефеката.
Васпитни рад са децом има за циљ да очува, подстиче и оплемењује понашањедетета из позиције индивидуалног развоја и окружења око њега. У том смислу организују се активности:
- физичко-сензорног развоја
– подстичу очување здравља детета
– подстичу развој покрета
– подстиче моторику
– развијају навике
- емоционално-соционалног развоја
– подстичу различита искуства детета
– подстичу самосталност
– подстичу сигурност
– подстичу усвајање основних норми понашања и вредности
- сазнајног развоја
– подстичу и негују природну радозналост детета
– подстичу различита искуства чулним доживљајима
– подстичу развој говора и комуникације
– проширују, богате појмове
Васпитно образовни рад са децом узраста од три до пет година и шестмесеци
У целодневном боравку приоритетни задаци васпитно образовног рада са децом од3 до 5,5 година су:
– стварање повољне средине за учење и развој
– богаћење и подстицање дечјег развоја и напредовања кроз социјални, емоционални, физички и интелектуални развој
– праћење развојних и индивидуалних карактеристика
– оствараивање што боље сарадње на различитим плановима, васпитач – дете, васпитач- васпитач, дете- дете, васпитач – родитељ, васпитач – шире окружење…
Наведени задаци реализују се кроз планирање и развијање тема, садржаја, активности чије је полазиште дато у Основама програма и на основу чега се врши операционализација од стране васпитача (конкретни циљеви, садржаји и активности).
Васпитно образовни програм се планира, реализује и прати на нивоу групе, на нивоу тима (више група), на нивоу вртића, Установе како би у складу са конкретним карактеристикама вртић био аутентично место живљења, учења, игре, раста и развоја детета.
Специфичности сваког вртића, потребе, интересовања, могућности деце у групи, на нивоу вртића као и на нивоу Установе, у великој мери одредиће планирање, праћење и евалуација рада на индивидуалном плану, на плану тимова и на нивоу Установе.
Програмске основе за рад са децом од 3 до 5,5 година, подразумевају да васпитачи у планирању издвоје циљеве, руководећи се начелима рада, сагледавајући основну функцију и улогу вртића, имајући у виду ко све и како може да буде део васпитно-образовног процеса (сарадња) и водећи рачуна о детету и његовом окружењу.
Програмски садржаји и задаци дати у Правилнику о општим основама предшколског програма, у реализацији кроз месечно-недељно-дневно планирање захтевају поштовање:
– узрасних могућности деце
– различитих аспеката развоја
– индивидуализације у раду
– актуелности у животном окружењу
– показатеља праћења рада (евалуација)
– остварене сарадње са родитељима и средином
Кроз развијање планираних тема преточених у садржаје и активности прати се и подстиче физички,социо-емоционални, интелектуални развој и развој комуникације.
Кроз систем игара и активности (перцептивне, моторичке, откривачке, радне, здравствено-хигијенске активности, активности изражавања…) даје се подршка детету да упозна себе, развије слику о себи и свету који га окружује.
Припремни предшколски програм
Припремни предшколски програм је део обавезног деветогодишњег васпитања и образовања и остварује се у оквиру предшколског васпитања и образовања. Припремни предшколски програм остварује се у Установи кроз два
ораганизациона облика:
– полудневни, четворочасовни рад са децом
– целодневни, кроз рад припремних група у обданишту
Циљ васпитно-образовног рада у оквиру припремног предшколског програма је да допринесе:
– целовитом развоју детета
– развоју способности
– проширењу искуства
– богаћењу сазнања о себи, другима и свету око себе, а што све чини основ за даље нове облике учења и укључивања у различите токова живота и рада при чему је школа прва степеница.
Припремни предшколски програм се остварује у складу са Основама програмапредшколског васпитања и образовања, са понуђеним моделима и доприноси:
– физичкој
– социјалној
– емоционалној
– интелектуалној
– мотивационој готовости детета за полазак у школу.
У години пред полазак у школу задаци васпитно-образовног рада су:
- подстицање осамостаљивања детета
- пружање подршке физичком развоју
- јачање социо-емоционалне компетенције
- пружање подршке сазнајном развоју
- неговање радозналости
- подстицање креативности и уважавање индивидуалности
Васпитно-образовни рад са децом на језицима националних мањина
Основе програма васпитно-образовног рада на језицима националних мањинапружају могућност деци у вишекултурној средини да усвоје различите обликекомуникације:
– очување и развој националног и културног идентитета;
– упознавање националне културе;
– усвајање матерњег језика;
– проширивање и успостављање различитих културних веза
– развијање позитивних ставова према култури других националности, прихватање итолеранција различитости.
Нега и здравствена заштита деце
Превентивна здравствена заштита има за циљ обезбеђење оптималних услова за нормалан физички, интелектуални, емоционални и социјални развој деце узраста од 18 месеци (1,5 год.) до поласка у школу.
Планом су постављени следећи задаци:
- Јачање и заштита дечјег организма
- Оптимални физички и психички развој детета
- Усвајање одговарајућих навика
- Стварање услова за одрастање здравог, радосног и задовољногдетета.
Задаци превентивне здравствене заштите реализоваће се кроз:
▪ Опште мере на унапређивању здравља
- Распоред и садржај боравка предшколске деце
- Правилна исхрана и витаминска профилакса
- Хигијенски услови у колективном боравку
– Унапређење личне хигијене деце и особља
– Одржавање опште чистоће простора
– Проветреност простора
– Осветљеност простора
– Одржавање оптималне температуре и влажности ваздуха
– ДДД простора – два пута годишње, а по потреби чешће
– Заштита од зооноза
– Санитарни прегледи особља
▪Систематско праћење раста, развоја и здравља деце и заштита од болести
– Пријем детета у колектив, а пре пријема први систематски преглед; циљанатријажа; систематски прегледи деце у току године; стоматолошка заштита уста и зуба(посета стоматолога и стоматолошке сестре вртићу и посетапредшколских групаСтоматолошком диспанзеру).
– Праћење здравственог стања деце (посета лекара Дечјег диспанзера)
– Пријем детета након одсуствовања из колектива (доношење лекарских потврданакон прележане болести)
– Прегледи по потреби (Здравствени прегледи деце пред одлазак на колективни рекреативни одмор)
– Спречавање и сузбијање ширења заразних болести (у случају појавезаразних болести предузимају се појачане противепидемијске мере).
▪ Здравствено образовање и сарадња са породицом
- Формирање навика понашања код деце
– лична хигијена; правилна исхрана; (употреба салвета и лепо понашање застолом); навика одржавања уредности у простору за игру (рад у групи и израда плаката);
- Сарадња са породицом
– Мотивисање родитеља на активну сарадњу у циљу унапређења здравља децекроз: родитељске састанке; едукација путем слика, паноа, плаката (адаптација, развојнамапа, азбука здравља, вакцинација, принципи исхране, заразне болести, садржај вежби застопала, лична хигијена, најчешће болести у колективу, здравље зуба, у здравом телуздрав дух, шта све чини моје здравље, штетне материје по здравље, хигијена руку, израдапостеркалендара, радионице на одређену тему);
Програм исхране
1. Организовати и спровести стручно планирану хигијенску исхрану свих корисника(правилна, биолошки исправна, задовољава дневне потребе организма,гастрономски прихватљива, по изгледу, укусу, конзистенцији)
- Планирање и праћење исхране и вођење евиденције о томе
- Поштовање правилника о нормативу друштвене исхране деце у установама
- Наставити и унапредити сарадњу са Заводом за здравствену заштиту – Панчево
- Сарадња са стручним институцијама које се баве унапређењем исхране
- Побољшање услова рада објекта
- 7. Континуирани рад на унапређењу исхране
- Ангажовање нутриционисте на побољшању квалитета исхране и општих услова рада
Задаци на реализацији основа програма социјалног рада
Задаци социјалног рада у Установи се остварују кроз активности на три нивоа:
- Рад на нивоу Установе
- Рад на нивоу васпитне групе
- Рад са појединцем или индивидуални социјални рад
– Учешће у сагледавању и утврђивању потреба родитеља за облицима рада као и раднимвременом;
– Сарадња Установе са свим службама и институцијама везаним за друштвену бригу одеци (Центар за социјални рад, општинска служба за друштвену бригу о деци,Диспанзер за децу, хуманитарне организације,Црвени крст итд);
– Прикупљање и анализа статистичких података о деци (према узрасту и полу, соц.проф.категорије родитеља, број деце у породици, ванбрачне, брачне, деце безродитеља, разведени родитељи и сл);
– Пријем деце (спровођење конкурса у мају и августу и смештај деце са приоритетнимпотребама током целе године), учешће у формирању иструктуирању васпитнихгрупа, праћење броја уписане деце по групама и упис нове деце;
– Прикупљање и анализа статистичких података о присутности деце у вртићима;
– Упућивање родитеља на прикупљање документације за остваривање права на регрес зауплате за боравак деце у предшколској установи (треће/четврто дете);
– Пружање стручне помоћи родитељима запосленима из Установе из области социјалнеи здравствене заштите, ангажовање за добијање хуманитарне помоћи за раднике идецу (храна, хигијена, гардероба);
– Вођење документације и евиденције о социјалном раду на нивоу Установе, групе и уиндивидуалном раду.
Учешће на манифестацијама и конкурсима
Током радне годинеУстанова се редовно укључује у реализацију активности у оквиру Дечје недељепо програму Министарства просвете.Током Дечје недеље у вртићима се реализују садржаји који афирмишу дечја права,дечје стваралаштво, активности које промовишу дух заједништва, дружења, сарадње,дељења и поштовања различитости међу децом, дружења деце из школе и вртића, спортске и хуманитарне акције. Поред ове, Установа се укључује и у све друге манифестације и фестивале на нивоу града и шире (ликовни, прозни, музички, драмски конкурси и фестивали).
Програми посебних области васпитно–образовног рада
У предшколској установи,као програми посебних области васпитно-образовног рада, спроводиће се плесно васпитање и енглески језик.
Циљеви плесног васпитања су далекосежни, они су следећи:
- Упознавање сопственог тела,
- Слободно, ефикасно и складно владање моториком,
- Правилно држање тела и развој равнотеже,
- Развијање ритма, координација и култура покрета,
- Задовољавање дечје потребе за активним доживљавањем и истраживањем музике кроз покрет,
- Способност стваралачког изражавања својих емоција путем покрета,
- Уклањање различитих деформитета у држању тела, кичменог стуба и табана,
- Неговање општег осећања сигурности и поверења,
- Богаћење дечјих позитивних искустава, ослобађање стрепње од неуспеха и грешке.
Плесно васпитање спроводи се кроз групни рад.
Циљеви и задаци учења енглеског језика:
Циљ: Унапређивање организације и квалитета васпитно-образовног рада са децом предшколског узраста
- Унапређивање процеса подучавања деце предшколског узраста
- Упознавање деце са још једним језиком, поред матерњег
- Унапређивање знања матерњег и енглеског језика
- Припрема темеља за формалнију врсту подучавања која ће уследити у основној школи
- Богаћење речника деце и подстицање развоја комуникације са околином
- Припрема деце за успешно извршавање радних обавеза у даљем животу услед сталног и брзог развоја и напретка модерне рачунарске, информационо-комуникационе технологије
- Подстицање мотивације деце за учењем страног језика
Пригодни и повремени програми
Ови програми настали су као резултат искуства из свакодневног рада са децом и преточени су у посебно организоване и осмишљене облике рада. Значај ових програма је вишеструк јер осим подстицања дечјег развоја, богаћењаактивности са културалним садржајима и развоја стваралаштва, доприносе и афирмацијисаме Установе и локалне средине:
– организација и учешће деце и васпитача на различитим манифестацијама, пригодним приредбама, учешће на спортским такмичењима, фестивалима, учешће на ликовним конкурсима и сл.